De laatste jaren is de e-Commercemarkt in Nederland vrij spectaculair gegroeid. Steeds meer mensen kopen hun producten online, want er is weinig makkelijker dan vanuit je luie stoel op een website kijken, je keuze maken, voor je bestelling online betalen, en die dan voor je deur te laten afleveren.
Naar ruwe schatting zijn er bijna 100.000 webwinkels actief in Nederland, en de markt is nog lang niet verzadigd. Als je er zelf aan denkt om je bij deze groep te voegen, heb je dus nog altijd de kans.
Je eigen webshop opstarten kan een zeer lucratieve en interessante nieuwe richting zijn in je leven, maar er komen hier wel een heleboel zaken bij kijken.
In dit artikel leggen we uit hoe je zelf je eigen e-Commercewinkel kan opstarten in 4 stappen.
1) Stel een plan op
Als je zomaar in het wilde weg een webshop opricht zonder er al te veel bij na te denken, zal je geen succes hebben. Twintig jaar geleden was dat misschien mogelijk, omdat er bijna geen concurrentie was, maar vandaag de dag moet je echt wel weten waar je mee bezig bent.
Nog voordat je een website opstelt, moet je op zijn minst een antwoord hebben op de volgende vragen:
- Wat is de niche van je website? Wat ga je verkopen? Wees precies, “kleding” is veel te ruim, daar kan je nog alle kanten mee uit en daar zijn al genoeg winkels voor. Een beter antwoord zou iets zijn als “ik verkoop sjalen aan hipsters”.
- Aan welke markt ga je dit aanbieden? Dit gaat verder dan gewoon de doelgroep, je moet ook denken aan een eventueel buitenlands publiek – of net niet.
- Wat is jouw USP (Unique Selling Point)? Waarom zouden fans van jouw niche bij jou kopen en niet bij een concurrent?
- Hoe ga je de logistiek aanpakken? Verzend je de producten zelf of kies je voor dropshipping?
- Wat is jouw promotieplan? Ga je via sociale media adverteren (gratis en heeft de mogelijkheid tot een groot publiek te bereiken), advertenties op Google kopen (kan duur uitvallen maar je bereikt er wel de mensen mee die op zoek zijn naar jouw producten) en/of promoties opstellen en winacties of wedstrijden organiseren (zoals datingsites dat doen met een goedkoper abonnement, online casino’s met gratis free spins of schoenenwinkels met weggeefacties waarmee je een leuk paar schoenen kunt winnen)
- Welke naam ga je aan je website geven? Dit is een zeer belangrijk aspect, je moet een naam verzinnen die zowel duidelijk aangeeft wat je doet en verkoopt, die zowel catchy als gemakkelijk te onthouden is, en die nog een beschikbaar domein heeft.
- Welke trends zijn er merkbaar in de e-Commercesector? Het is immers beter om je te richten op wat populair aan het worden is, dan op wat populair was in het verleden. Deze sector groeit immers zeer snel en innoveert aan een gestaag tempo, dus je moet op de hoogte blijven van wat er speelt op de markt.
Je kan zien dat een antwoord op deze vragen vinden niet gemakkelijk is, en dat je hier echt wel goed over moet nadenken en er veel onderzoek voor zal moeten verrichten. Maar beter een maand veel onderzoek doen en een strak en succesvol plan voor een webshop hebben dan meteen beginnen en nooit succes vinden.
2) Bekijk de legaliteiten
Je kan denken dat een goed plan hebben voldoende is, maar niet zo in Nederland. Er zijn immers een heleboel regels en andere legaliteiten waar je rekening mee moet houden en die je op voorhand goed moet begrijpen.
Ten eerste moet je je inschrijven bij de KvK indien je goederen en/of diensten verkoopt via je webshop, zelf bepaalt hoe je dat doet, hiermee effectief winst maakt, en als je deelneemt aan het economisch verkeer.
Je moet ook nagaan of je vanuit je huis een webshop mag starten of niet. Moet je een vergunning aanvragen hiervoor? Hoe zit het met de belastingen en met eventuele verzekeringen? Wat met de BTW?
Als je een webshop wil opstarten in Nederland, moet je ook de volgende zaken in gedachten houden:
- Je moet buitenlandse klanten op dezelfde manier behandelen als Nederlanders
- In de bevestiging van bestellingen moet je specifieke informatie verschaffen
- Consumenten hebben recht op bedenktijd
- Je moet specifieke procedures opstellen voor betalen, bestellen, klachten neerleggen, enzovoort
En wat als je je op de Europese markt richt? Dan zijn er nog strengere regels, die je best op voorhand goed doorneemt.
3) Maak je webshop
Eens je duidelijk weet wat je precies wil, hoe je dat gaat doen en waar je rekening mee moet houden, kan je eindelijk je eigen website opzetten.
Je moet eerst en vooral een domeinnaam en hosting kopen, en dan komt het gewoon neer op je website maken. Dat is op zich redelijk eenvoudig, en elke beginner kan hier tegenwoordig mee aan de slag.
Het is immers mogelijk om gewoon een template-webshop aan te kopen via websites zoals Wiz, Shopify of Bluehost, en dan moet je gewoon wat elementen aanpassen naar eigen voorkeur, je productbeschrijvingen toevoegen, enzovoort.
Eens het visuele en inhoudelijke van je webshop in orde is, moet je betaalopties selecteren en zorgen dat die volledig werken. Je moet ze dan eventueel ook linken met jouw bezorgdienst.
Natuurlijk kan je iemand inhuren om al dat voor jou op te stellen, als je het wat professioneler wil aanpakken en gewoon geen gedoe wil.
Dat kan een redelijk hoge initiële kostenpost zijn, maar als je goed onderzoek hebt gedaan naar de markt en duidelijk weet wat je wil, is dit het wellicht wel waard.
Als je een “officiële” (met andere woorden legitieme) webshop opstelt, moet je ook een heleboel andere zaken in orde brengen, zoals Algemene Voorwaarden, een GDPR-beleid, cookies, veilig betalen, SSL-versleuteling, een retourbeleid, contacteermogelijkheden, enzovoort.
Zoals je kan zien komt er bij een webshop heel wat meer kijken dan je op het eerste gezicht zou denken.
4) Promoten
Eens je je webshop hebt opgesteld en alles perfect werkt (test dit zeker goed op voorhand!), is het gewoon een kwestie van je website en je producten te promoten.
Hiervoor heb je een heleboel opties, gaande van gratis adverteren via mond-tot-mondreclame en sociale media tot betaalde opties zoals Google Ads en andere advertenties.
Als je je huiswerk hebt gedaan en een goed plan hebt opgesteld nog voor je je webshop hebt opgestart, weet je precies wat je moet doen en hoe je daaraan gaat beginnen.
Hierna is het een kwestie van zoveel mogelijk goede reviews te krijgen, keurmerken voor je webshop aan te vragen en je klanten zo goed mogelijk te bedienen.
Als je dat doet, en alle vorige stappen nauwgezet hebt gevolgd, zal je zonder problemen een succesvolle en lucratieve webshop kunnen opstarten.