Het Ministerie van Defensie heeft het aantal mogelijke locaties voor de uitbreiding van F-35-jachtvliegtuigen teruggebracht van negen naar vijf. Voor Noord-Brabant blijven vliegbasis Woensdrecht en voormalig vliegbasis De Peel in beeld.
Dit betekent dat Gilze-Rijen, Eindhoven en Volkel zijn afgevallen. Naast de twee Brabantse locaties worden ook Lelystad Airport, Twente Airport en Groningen Eelde Airport nog overwogen.
Uitgebreide selectieprocedure
Na dertig jaar van bezuinigingen staat de versterking van Defensie weer op de agenda. De behoefte aan een modern en goed functionerend defensieapparaat vraagt echter niet alleen om financiële investeringen, maar ook om fysieke ruimte. Daarom is per provincie een lijst opgesteld met voorkeurslocaties voor uitbreidingsplannen. Deze locaties zijn beoordeeld op basis van diverse onderzoeken, waaronder een milieueffectrapportage om de gevolgen voor de leefomgeving in kaart te brengen.
Eerder werd al duidelijk dat een uitbreiding van het explosieventerrein in Reek niet haalbaar was. Ook de Rucphense Heide en de Vughtse Heide vielen af als mogelijke locatie voor een oefendorp. Nu is meer duidelijkheid gegeven over de locaties voor de F-35’s.
Geluidshinder als belangrijke factor
Volgens Defensie is het noodzakelijk om de activiteiten met jachtvliegtuigen in Nederland uit te breiden. Hoewel er gebruik wordt gemaakt van simulatoren en buitenlandse trainingslocaties, is dit niet voldoende. Er is extra ruimte nodig voor oefenvluchten, tijdelijke stationering van bondgenoten en tactische spreiding van de toestellen.
Voor omwonenden van de zoeklocaties blijft geluidsoverlast een belangrijk aandachtspunt. Uit een analyse blijkt dat Lelystad Airport het minst negatieve effect heeft op de omgeving. Daarna volgen voormalig vliegbasis De Peel en Groningen Eelde Airport als gunstigste alternatieven.
Defensie benadrukt dat zorgvuldige afwegingen worden gemaakt, waarbij zowel militaire noodzaak als impact op de leefomgeving worden meegenomen. Verdere besluiten over de locaties worden op een later moment verwacht.