Tijd om de schade op te nemen en de stand van zaken weer te geven. AB’90 heeft tegen een herindeling gestemd. Jazeker en niet zomaar.
Vanuit haar achterban kwam de uitdrukkelijke wens om niet in te stemmen met zo’n megalomane fusie. De 34 kernen moesten omgevormd worden tot één plattelandsstad met bijna 90.000 inwoners en daarmee een van de grote gemeenten van onze provincie. Met de 340 km2 aan oppervlakte worden de lijntjes van de burgers naar die grote gemeenteraad wel erg lang en te groot in aantal.
Dorpslijst Langeboom verzon daarom een zgn. ‘kernendemocratie’. Ja, ja 34 deelraden met hun eigen bevoegdheid. Terug naar de jaren 30 waar bijna elk dorp een zelfstandige gemeente was? Foei toch… hoezo zet AB’90 gemeente Mill en Sint Hubert op “forse achterstand in het Land van Cuijk?”
Het opleggen van ‘kernendemocratie’ gaat niet werken, omdat voor alle 34 kernen doodeenvoudig niet genoeg vrijwilligers (deelraadsleden) te vinden zijn. AB’90 zegt dus: doorwerken aan de opgestelde toekomstvisie van Mill en Sint Hubert en samen met onze inwoners en wijk- en dorpsraden werk maken van ’krachtige kernen’ in onze gemeente. Door intensieve samenwerking, inzet van vrijwilligers en gemeentelijke ondersteuning komen de wijk- en dorpsraden, verenigingen en zorgcoöperaties zelfstandig van de grond.
En nog een misrekening die we bij Dorpslijst Langenboom wel vaker zien. Onze gemeente zou bij de aangesloten gemeenten in regionale Gemeenschappelijke Regelingen niets in te brengen hebben. Maar met vijf eensgezinde afzonderlijke raden is LvC veel krachtiger in een GR vertegenwoordigd dan met één stem vanuit een grote gemeente LvC. Simpel toch?
Het hele proces ingezet door een zogenaamde regiegroep kostte ons maar liefst 180.000 euro, waarvan Bureau ‘Berenschot’ met haar onderzoeksrapport het meest toucheerde. Daarom stond de conclusie van grootschalige herindeling vooraf vast. De onderzoeksopdracht is anders uitgevoerd dan bedoeld, met een eigen afwegingskader en talloze aannames zonder onderbouwingen en bewijslast. Het is vooringenomen en in de aanbevelingen ontbreken innovatieve samenwerkingsvormen.. Tja... als je dit allemaal leest zou je inderdaad liever de kop in het zand steken of zoals het CDA zegt: struisvogelpolitiek.
Naast Grave en Sint Anthonis werd onze gemeente in het rapport onterecht weggezet als onbeduidend, met zwakke bestuurskracht en weinig profilerend. Niets is minder waar, de Provincie ziet ons college van B&W juist op vele fronten als kartrekker in het LvC en zelfs in Den Haag wordt onze wethouder om advies gevraagd voor landelijk beleid.
Het CDA, overal in minderheid vertegenwoordigd, omarmt het onderzoeksrapport ‘Berenschot’. Logisch want in een verdeeld LvC betekent ze vrijwel niets, maar ziet haar invloed als één grote CDA-fractie bij herindeling wel toenemen. Begrijpelijk vanuit CDA-doelstelling, maar sluit niet aan bij de uitslag van de meest recente verkiezingen. Zelf noemt het CDA dat: “Hoop doet leven!”
Alle wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat herindeling niet goedkoper en efficiënter is en ook niet leidt tot meer bestuurskracht. Urgentie tot herindeling is er niet: geen bestuurlijke chaos en financieel wanbeleid. En als het dan toch zou moeten is de optie van de VKP, om te komen tot een kleinere herindeling met Cuijk en Grave zo gek nog niet.
AB’90 ziet veel meer in intensieve samenwerking tussen alle gemeenten in het LvC om uitvoer te geven aan een groot aantal opgestarte projecten binnen het LvC. Samenwerken om zelfredzaam te blijven.
Fractie Algemeen Belang ‘90