Geluidsoverlast door muziek of een blaffende hond, overhangende bomen, troep in de tuin. Voor veel mensen is de drempel te hoog om irritaties over het gedrag van buren bespreekbaar te maken.

Gevolg: ruzies waarbij de emoties vaak hoog oplopen. Dankzij buurtbemiddeling komt dit in het Land van Cuijk gelukkig steeds minder voor. “Bewoners weten ons inmiddels te vinden en trekken al in een vroeg stadium aan de bel”, vertelt buurtbemiddelaar Barend Voskuilen.

Buurtbemiddeling Land van Cuijk is een dienst van Sociom en heeft de afgelopen tien jaar een belangrijke bijdrage geleverd aan het woonplezier van buurtbewoners. “Mensen die gebruik willen maken van onze dienst melden zich bij mij aan en samen bespreken we de situatie“, legt Froukje Drent, coördinator Buurtbemiddeling Land van Cuijk, uit. “Ik beoordeel of buurtbemiddeling een geschikte optie is. Overigens komt het ook regelmatig voor dat mensen door een wijkagent of woningcorporatie naar ons worden doorverwezen.”

Onpartijdig

De buurtbemiddelaars zijn goed getrainde vrijwilligers die altijd in tweetallen werken. “Vier oren horen tenslotte meer dan twee”, aldus Barend. “Maar belangrijker nog, wij zijn onpartijdig en door samen te werken houden we elkaar scherp. Gesprekken gaan we altijd blanco in. We weten niets van de voorgeschiedenis tussen buren. Het feit dat we geen officiële hulpverleners zijn verlaagt bovendien de drempel en de bereidheid van mensen om onze hulp in te schakelen.” Collega-buurtbemiddelaar Liesbeth Geenen: “Ik merk dat mensen vaak wel met hun buren in gesprek willen, maar dat ze niet weten hoe ze dat moeten aanpakken. Wij begeleiden en geven handvatten, maar komen niet met een oplossing. Dat moeten de buren samen doen.”

Afspraken maken

Buurtbemiddeling is een kort traject. “Ons eerste contact is de kennismaking met de buurtbewoner die zich heeft gemeld”, vertelt Liesbeth. “Wij luisteren naar het verhaal en gaan bij voorkeur nog diezelfde dag naar de buren om ook hun kant van het verhaal te horen. Als beide partijen instemmen volgt daarna een gezamenlijk gesprek, op een neutrale plek. Wij begeleiden de buren daarin en zorgen ervoor dat ze tot afspraken komen. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan bieden we coaching aan. In maximaal twee gesprekken leren we ze omgaan met de situatie en laten we zien wat het effect is van gedrag. Het kan ook zijn dat we buren coachen die wel met elkaar tot overeenstemming zijn gekomen, maar wat extra ondersteuning kunnen gebruiken.”

Misverstanden

In totaal zijn er zestien buurtbemiddelaars die jaarlijks 56 intakes doen en ongeveer 20 bemiddelingsgesprekken. Barend: “Wat de meeste zaken gemeen hebben, is dat ze ontstaan door misverstanden. Bijvoorbeeld door cultuurverschillen of de onwetendheid over de gezondheidsproblemen van een buurman of -vrouw. Mijn advies: laat conflicten niet escaleren en trek tijdig aan de bel.”

Benieuwd wat Buurtbemiddeling Land van Cuijk voor u kan betekenen? Neem contact op met Froukje Drent, coördinator Buurtbemiddeling Land van Cuijk. Bel 0485 -700 500, mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of kijk op www.buurtbemiddelinglvc.nl.