Beïnvloeden en overtuigen. Wie iemand voor zijn denkbeeld kan winnen heeft meer succes in het leven. Je dienst verkopen, geloofwaardig discussiëren, je dochter overtuigen, de stem van de kiezer krijgen of beter onderhandelen. Wie wil dat niet?
Een belangrijk deel van je zelfvertrouwen heeft te maken met je ideeën en je mening geloofwaardig naar voren kunnen brengen. Overtuigen is een kunst, maar een kunst die je kunt leren. De basisprincipes hiervoor zijn hetzelfde. Het lukt énkel als je de ander emotioneel weet te raken.
Ze kopen eerst jou en dán pas je dienst of product.
Irrationeel proces
Overtuigen is een niet logisch proces want het enige wat ons overtuigt zijn emoties en instincten. Wetenschappelijke onderbouwing, rapporten, statistieken of feiten zijn nodig, maar dragen, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, maar ten dele bij.
De inhoud en de kwaliteit van je argumenten moet uiteraard op orde zijn, maar als je mensen echt wilt beïnvloeden, moet je aansluiten bij hun emoties.
Sluiten onze lokale politici (of hun hulptroepen) aan bij jouw emotie? Overtuigen ze jouw in de verhitte discussie rond groter worden (Land van Cuijk) of klein blijven(Gemeente Mill ?).
De agrarische ondernemer wil heus wel zijn steentje bijdragen aan de reductie van de stikstofuitstoot, maar niet als hij het gevoel heeft altijd de kop van Jut te zijn.
Zó overtuig je en raak je die emotie
Wees ‘likeable’
Het geheime wapen is ’likeability’ (ken jij daarvoor een goed Nederlands woord?). Niet alleen de ideeën van een ‘likeable’ persoon gaan je bevallen maar je gaat hem | haar ook sympathiek vinden en er zelfs een beetje van houden.
‘ Likeable’ zijn heeft weinig te maken met slim of mooi zijn. Was Nelson Mandela zo’n mooie man? Is onze eigen Maxima het intellect zelve? Oud burgemeester van Amsterdam Evert van der Laan was ook geen knapperd. Toch allen zeer ‘likeable’ en overtuigend.
Vind jij Trump daarentegen ‘likeable’ en overtuigt hij jou?
‘Likeable’ zijn heeft alles te maken met geloofwaardigheid, betrouwbaarheid, deskundigheid, relatieve bescheidenheid, met oprecht en transparant zijn, gericht zijn op een ander en kwetsbaar durven zijn.
Wek positieve emoties op en geef de ander een goed gevoel
Iemand die overtuigt is vasthoudend, maar schikt zich soepel in zonder van zijn geloof te vallen en communiceert statusverhogend voor een ander. De ander mag ook blinken.
Gebruik positieve lichaamstaal
Woorden hebben relatief weinig zeggingskracht. De manier waaróp je communiceert is maatgevend voor de impact. Hoe je iets zegt (houding | non-verbaal gedrag) is veel belangrijker dan wát je zegt.
Weet wat je wilt, maar respecteer het standpunt van een ander
Een sterke strategie is om de ander gemeend gelijk te geven. Geef toe dat je argument niet alleszeggend en zaligmakend is; lijkt zwak, maar is een sterktebod.
Dit toont aan dat je open-minded en bereid bent op te schuiven. Veel beter dan star vast te houden aan je standpunt.
Mensen die overtuigen etaleren hun ideeën deskundig en zelfverzekerd, zonder opdringerig te zijn én laten de ander in zijn waarde. Hoe actueel in de Millse politieke arena rond groter groeien.
Wees authentiek
Echt en eerlijk zijn is essentieel om te overtuigen. Niemand houdt van fake. Mensen houden van mensenen die echt en voorspelbaar zijn. Je weet wat je er aan hebt. Je vertrouwt ze.
Door je te focussen op wat jou drijft en wat jouw dag goed maakt als mens, word je een veel interessanter persoon. Dat is veel overtuigender dan proberen de ander te winnen door te pleasen, door heel regide te zijn of iemand plat te slaan met hoe goed jij bent of je standpunt is.
Overtuigende mensen zijn bedreven in het lezen en reageren op anderen. Ze zijn sterk afhankelijk van hun emotionele voelsprieten en gebruiken die adequate.
Wil jij deze vaardigheid ook aanscherpen of aan je gedragsrepertoire toevoegen?
Neem dan contact op.
Frans Meulepas
trainen | coachen | advies
www.meulepascoaching.nl
06 415 390 39