Mijn verhalen zijn altijd luchtig en positief van aard, gewoon omdat ik zelf ook zo in elkaar steek. Ik bekijk het leven meestal van de zonnige kant, ben niet echt kritisch en loop niet met mijn standpunten te koop. Maar deze keer ga ik het toch echt over een andere boeg gooien.
Ik steek mijn mening niet meer onder stoelen of banken, ik ga eens van leer trekken, want ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Vandaag geen leuk en positief verhaal, dus bij deze ben je gewaarschuwd alvorens verder te lezen.
Ik erger me nogal aan de zogenaamde aanbiedingen, waarmee supermarkten en fabrikanten ons proberen te verleiden. Als bijvoorbeeld het toiletpapier van Edet 1 + 1 gratis is, dan is ineens de prijs van een pak dusdanig verhoogd, dat de aanbieding zeker nog steeds goedkoper is, maar echt niet zo aantrekkelijk is als de supermarkt ons wil doen geloven. Ik voel me dan echt beledigd en vraag me af hoe zo’n supermarktketen ons als consument ziet. Ga alsjeblieft iemand anders voor de gek houden en wees eerlijk en oprecht naar je klanten toe.
Durlinger schoenen heeft nu ook zo’n geweldige aanbieding. Veel schoenen zijn 50% afgeprijsd, zeker een koopje. Maar nog mooier is, dat je het tweede paar voor slechts 5 euro krijgt. Wauw! Ik zou zeggen: Doen! Alleen bij de voorwaarden op internet lees je, dat je dan wel van het eerste paar de originele prijs betaalt. Na even rekenen kom je dan tot de conclusie, dat je dan altijd meer betaalt dan als je beide paren gewoon met 50% korting aanschaft. Hiervoor hoef je echt geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben.
Sorry, maar ik ga nog even door met klagen! Eigenlijk zouden veel fabrikanten beschuldigd moeten worden van oplichterij. De pak Kelloggs Fruit ‘n Fibre bijvoorbeeld is qua vooraanzicht exact hetzelfde gebleven, maar is platter geworden en bevat maar liefst 125 gram minder inhoud. En zo proberen veel fabrikanten de consument om de tuin te leiden, hetgeen ik als bedrog en zwendel bestempel.
Zo is het exclusieve keukenpapier “Nalys extra” ineens verre van de kwaliteit als voorheen en is de prijs ook nog eens verhoogd. Allemaal verschuilen ze zich onder dezelfde reden, namelijk de lastige periode, waarin de wereld verkeert, zelfs als dat helemaal niet van toepassing is. Er zijn legio van dit soort voorbeelden, maar deze stiekeme praktijken zijn allemaal bij de wet toegestaan.
Sorry, want dit geklaag zit helemaal niet in mijn aard, maar ik ben nog niet klaar.
Ik voel me als consument niet alleen bedrogen, maar ook ontzettend gecontroleerd, alsof ik degene ben, die de zaak bedriegt. Binnen 2 weken werd ik bij de Albert Heijn maar liefst 4 keer gecheckt of ik daadwerkelijk alle boodschappen had gescand. En dan wordt er gezegd, dat zo’n controle volstrekt willekeurig is, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Dat schermpje, wat me priemend aankijkt en goedkeurend piept, weet donders goed, dat ik het ben, want ik heb tenslotte mijn bonuskaart gescand. Als ik dat niet doe, dan profiteer ik niet van al die geweldige aanbiedingen. Zo’n controle blijkt afhankelijk te zijn van de hoeveelheid producten en het soort artikelen, maar als ik al 4 keer positief bevonden ben, zou ik toch onderhand als betrouwbare klant bestempeld moeten worden en een poosje met rust gelaten worden.
En geen onvertogen woord over de vriendelijke dames bij onze plaatselijke Albert Heijn, maar mij bekruipt toch zeer het onbehaaglijke gevoel, dat “Big Boss is watching me!”
Zo, ik ben klaar! Bedankt voor het luisterend oor…eh…het lezend oog!
Rest mij alleen nog de vraag: waar erger jij je heel erg aan?
Marja Verheijen,