Carel Copier (1952) is geboren en getogen in Mill. Velen kennen hem als drummer en zanger bij de populaire band Doe Maar.
Anno 2019 is hij nog steeds muzikant en regelmatig op podia te horen en zien met o.a. Royal Calypsomen. Maar ook is Carel, die tegenwoordig in Oeffelt woont, actief als kunstschilder. Tot 1 september hangen er zeven aquarellen van hem in de hal van Cultureel Centrum Myllesweerd aan de Kerkstraat 3 in Mill.
Carel Copier is de oudste zoon uit een gezin van totaal vier jongens. Zijn ouders hadden een winkel aan de Wanroijseweg in Mill en vader was tevens melkboer. “Van kleins af aan ben ik met muziek bezig,” vertelt Carel. “Maar ook tekende ik graag. Ik weet nog dat een nieuwe school geopend werd en dat er een tekenwedstrijd was. Kees Bastiaans was jury en ik werd vierde of vijfde. Les heb ik nooit echt gehad, niet voor tekenen, maar ook niet voor het leren van een instrument.” Hij zat wel ooit op blokfluitles. “Maar mij iets leren schijnt erg lastig te zijn. Ik vond het ook best moeilijk om in een groep of club wat te doen.” Toch was hij ooit lid van de Millse harmonie. “Ik speelde klarinet. Oefenen kwam er niet van, dus mijn carrière bij de harmonie liep snel af. Misschien had men mij toen al een trommel moeten geven.”
Thuis in de winkel verkochten ze trommels met waspoeder. “Daar trommelde ik veel op en ook zong ik veel. Ik kreeg van mijn ouders rond mijn twaalfde een eerste drumstel, dat kochten ze toen bij Slaats in Sint Hubert.” Rond zijn zestiende jaar vroeg men Carel voor de band Desolation. “Toon van Lith stopte toen en omdat ik zong, vroegen ze me als zanger. Frans Meulepas was toen drummer. Toen hij het te druk kreeg met school vroegen ze mij of ik wilde gaan drummen.” Vervolgens volgden een hele serie verschillende bands waar Carel deel van uit heeft gemaakt.
In de jaren zeventig speelde Carel samen met de eveneens in Mill geboren en getogen gitarist Jan Hendriks. Deze werd door Ernst Jansz gevraagd voor een gelegenheidsband op een festival. Carel werd gevraagd om te drummen, dat werd de band Doe Maar. “Ik heb de sound van Doe Maar mee gemaakt, ik was de eerste Nederlandse reggae-drummer.” Tijdens het vertellen tikt hij snel het herkenbare Doe Maar ritme op tafel. “Pas had ik een nieuw nummer geschreven en iemand zei, hey, dat klinkt als Doe Maar, ja logisch, dat is mede mijn geluid.” Carel nam de eerste twee Lp’s op en werkte aan het derde album toen hij besloot te stoppen bij Doe maar. Ook schreef en zong hij enkele nummers voor Doe Maar. Ernst Jansz en Henny Vrienten zeiden ooit over Carel: “Na zijn stoppen misten we Carels stem, eigenlijk de beste van ons allemaal, vooral in de koortjes.”
Sinds begin jaren tachtig is Carel intensiever gaan tekenen en schilderen. Naar buiten treden met zijn werk vond hij wat moeilijk. “Ik heb in 2012 of zo een keer bij Elsbeth Roest en Jan Bastiaans in Sint Hubert geëxposeerd en eind juni hier in de kerk in Mill, bij het Goei Leven Beleven. Ik kreeg er veel leuke reacties op en daarom heb ik hier nu in Myllesweerd ook enkele aquarellen hangen.” Hij heeft ook een tijdje met andere materialen geschilderd. “Ik hou wel van wat afwisseling, ik doe wat op dat moment goed voelt.” En op de vraag wat hij het liefste doet, muziek maken of schilderen vertelt hij: “Ik ben denk ik net zo veel muzikant als kunstenaar.”
Tot 1 september hangen er enkele kunstwerken van Carel Copier in Cultureel Centrum Myllesweerd.