Foto: Cockie Kremers

Als redactie van De Neije Krant horen we graag waar u meer over wilt weten. Deze week kregen we een vraag over het openbaar vervoer in en rond onze gemeente. Wij gingen op onderzoek uit naar aanleiding van deze vraag door een inwoonster van Mill die in Sint Anthonis vrijwilligerswerk doet maar geen auto heeft en dus aangewezen is op het openbaar vervoer.

“Normaal gesproken rijden er doordeweeks bussen naar Cuijk, Grave en Uden. Naar Boxmeer rijdt een buurtbus van Arriva, gereden door vrijwilligers. In het weekend mag of kun je nergens heen, althans niet met het openbaar vervoer. Dan rijdt er helemaal niets en ben je min of meer geïsoleerd van de buitenwereld als je geen auto hebt.

Nu, in coronatijd, rijden er gewoon bussen naar Cuijk, Grave en Uden maar niet naar Boxmeer. Hoe komen we nu b.v. in het ziekenhuis en hoe kom ik bij mijn vrijwilligerswerk in sint Anthonis? Een efficiënt en betaalbaar alternatief openbaar vervoer is er niet.

Naar de Cocon in Sint Anthonis moet ik de volgende route volgen: Van Mill naar Cuijk met de bus. Van Cuijk naar Boxmeer met de trein!! Van Boxmeer naar sint Anthonis met de bus en dan nog ongeveer een kwartier lopen naar de Breestraat. Dit kost me dan 1 uur en 26 minuten in tijd en 12,- euro als ik ook weer terug naar Mill wil. Zo is vrijwilligerswerk niet leuk.”

Wij vroegen wethouder Erik van Daal van de gemeente Mill en Sint Hubert met openbaar vervoer in zijn portefeuille om een reactie: “De provincie Noord-Brabant is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincie. De provincie zet in op buslijnen met de meeste reizigers. Door Rijksbezuinigingen en hogere vervoerskosten is het voor de provincie niet langer mogelijk om alle buslijnen overeind te houden en alle plaatsen 7 dagen per week van openbaar vervoer te voorzien. Voor plaatsen zonder openbaar is er een vangnet: www.regiotaxinoordoostbrabant.nl.

De Regiotaxi verzorgt in Noordoost-Brabant voor de provincie deur tot deur vervoer wanneer binnen 10 minuten loopafstand geen reguliere OV-verbinding voor handen is. Reizigers kunnen dan, als vorm van openbaar vervoer, gebruik maken van de regiotaxi. Deze “OV-reizigers” kunnen zowel met als zonder regiotaxipas reizen tijdens de Coronamaatregelen.

De bus naar Sint Anthonis is een buurtbus. Een buurtbus draait op vrijwilligers. Het zijn voornamelijk ouderen die dit vrijwilligerswerk doen. Het is aan de buurtbusverenigingen en hun chauffeurs overgelaten of zij de routes willen rijden. Als er onvoldoende chauffeurs zijn, of de chauffeurs voelen zich niet veilig genoeg, dan rijden ze niet. Daar waar in Brabant geen buslijnen meer rijden, met name door het wegvallen van de buurtbussen, kunnen reizigers gebruik maken van de regiotaxi. De provincie heeft met de vijf regiotaxiregio’s in Brabant afgesproken dat reizigers in die gevallen tegen WMO-tarief kunnen reizen. Dat is ongeveer gelijk aan het OV-tarief.”

Als redactie vroegen we nog naar de concrete kosten. Wethouder van Daal: “Indien een klant door het wegvallen van de buurtbus reist met de regiotaxi betaalt deze het Wmo tarief. In Noordoost Brabant is deze iets duurder dan het OV-tarief. Het reguliere OV-tarief is: instaptarief € 0,99 en het kilometertarief € 0,17. Het Wmo-tarief in Noordoost Brabant is: instaptarief € 1.05 en het kilometertarief € 0,23. De rit van Mill naar Sint Anthonis is ongeveer 10 kilometer. Tegen het Wmo-tarief is dit € 3,35 en tegen het OV tarief € 2,74. Voor een rit van 10 kilometer is de klant met de regiotaxi € 0,61 duurder uit dan wanneer men met de buurtbus zou reizen. Daarentegen wordt men wel van deur tot deur vervoerd, mits de rit maximaal 25 kilometer is.

Wanneer de regeling van de Provincie eindigt, dus de regiotaxi geen vangnet is van de buurtbus, zal het regiotaxitarief weer gelden en betalen zij voor een rit van 10 kilometer €8,82. Ook wanneer er geen OV-verbinding binnen 10 minuten loopafstand voorhanden is. Wanneer dit laatste wel het geval is krijgen mensen een bindend OV-advies. Willen zij dan toch met de regiotaxi reizen betalen zij het commerciële tarief dat vele malen duurder is.”

Wilt u reageren of hebt u een betaalbaarder alternatief? We lezen het graag zodat we dit weer in een artikel kunnen verwerken. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.