Wekelijks plaatsen we in De Neije Krant en op inmill.nl foto’s en artikelen uit het archief van Toon Willems. Dit onder de titel Mill van toen.
Hebt u ook leuke foto’s voor deze rubriek? Denk aan familie- groep- of clubfoto’s uit het verleden, foto’s van gebeurtenissen in Mill of andere foto’s die mooi zijn om te bewaren en publiceren, mail deze naar
Om precies te zijn, op 15 juli 1873 opende de Noord Brabant-duitsespoorweg maatschappij NBDS de lijn Boxtel-Wesel. Het was een particuliere onderneming, die weldra haar traject durfde uit te breiden naar Goch-Berlijn. Men had concurrentie van het S.S. het Nederlandse Staatsspoor.
Voor het zuiden is dit jarenlang de enige spoorlijn geweest, want omstreeks 1882 komt pas het baanvak Nijmegen Venlo klaar. Kruispunt Beugen dient dan als overstapplaats. Korte tijd is Beugen het station voor het achterland Cuijk en Boxmeer.
In 1919 neemt het staatsspoor de lijn over en in 1922 wordt NBDS failliet verklaard. De Ned.spoorwegen nemen het traject op in het totaal van de dienstregeling. Er komen geen extra treinen meer.
Op 10 mei 1940 zijn de Duitsers weer terug !! Nier “Royal”maar wel met een heel leger. Het is oorlog en de Nederlandse militaire laten de Pantsertrein bij het defensiekanaal ontsporen. In de oorlog wordt er veel gesmokkeld door de reizigers,zodat het traject al gauw de naam krijgt van de SPEKLIJN en BOTERTREIN.
Na de bevrijding komt het personenvervoer maar langzaam op gang. Alles gaat per vrachtauto of later per bus.
Voor het reizigersverkeer valt op 1 augustus 1950 definitief het doek. Nog even weet Mill zich verbonden liggen aan een spoorlijn, wanneer de Zegelvereniging op 21 augustus 1962 een extra trein laat rijden voor de Millse kinderen naar Hardewijk. En niet te vergeten de Carnaval-LEUT-expres in 1966.
In 1972 kwam er een einde aan de spoorlijn in Mill.
Meer van dit soort foto’s bekijken?
Bezoek dan de Facebookpagina van Toon Willems onder de naam Mill van toen.