Stond vroeger nog de sirene op het dak van de kazerne en rukte behalve de brandweerauto ook het halve dorp uit, nu heeft iedereen een pieper en gaat er een stil alarm.
Als de vrijwilligers op de kazerne na zo’n oproep op de kazerne aankomen, staat er op een digitaal bord aangegeven wie er vandaag mee gaan, zodat iedereen een keer aan de beurt komt en de routine blijft behouden. Ook de snelste route naar de plek des onheils is al aangegeven.
Men kent 4 classificaties afhankelijk van de ernst van de situatie, namelijk klein-middel-groot-zeer groot en respectievelijk rukken er dan 1, 2, 3 of 4 brandweerauto’s uit. Bij grote branden wordt er opgeschaald in pelotons van elke keer 4 auto’s erbij. Bij nog grotere branden zoals vorig jaar bij het koelhuis Vice Versa in Oss worden ook andere regio’s ingeschakeld en komen er helikopters en drones bij aan te pas om het overzicht te houden. Elke brandweerauto heeft een eigen nummer, dat ook boven op het dak staat afgebeeld, zodat men weet waar welke auto zich bevindt bij een brand van dat formaat.
De brandweer doet ook onderzoek naar de oorzaak van de brand, maar alleen om ervan te leren, dus niet voor de verzekering of voor strafrechtelijke zaken.
Er is een groot aantal specialismen en elke kazerne moet er minstens één in huis hebben. Voor Mill is dit technische hulpverlening bij zware ongevallen, bijvoorbeeld met landbouwvoertuigen.
Ook is er een eigen catering, want soms kan het uren duren voordat een brand onder controle is en dan moeten de brandweermannen wel iets te drinken en te eten hebben. Na een brand worden de pakken door een gespecialiseerd bedrijf gereinigd, zodat alle giftige dampen verdwenen zijn. Voor de voertuigen heeft de kazerne in Mill een eigen wasplaats en ook zijn daar doucheruimtes beschikbaar als het zware karwei erop zit. De flessen met perslucht worden in Oss weer gevuld.
Aan de kapstokken hangen de persoonlijke brandweermanpakken en andere benodigdheden, alsmede ook de pakken om te water te gaan voor reddingsacties. In geval van brand op het water komt er een blusboot uit Nijmegen.
Na elke situatie vindt er een evaluatie plaats en worden de tips en tops besproken en kan er nog na gekletst worden in een gezellig aangeklede ruimte. Want dat is nodig, omdat de vrijwilligers zo nu en dan met heftige zaken te maken krijgen. Er is ook gelegenheid tot psychische nazorg, die door vrijwilligers verzorgd wordt, die hiervan kennis hebben.
Alles draait om tijdwinst. De situatie moet meteen worden ingeschat en beslissingen moeten snel genomen worden. Gelukkig helpen veel technische snufjes hen daar ook bij. Zo krijgen ze bijvoorbeeld bij een verkeersongeval het kentekennummer van de betrokken voertuigen door en geeft het systeem aan hoe bijvoorbeeld de carrosserie het beste open te knippen is en waar de airbags zich bevinden.
Het gezelschap van zo’n 30 personen luisterden geïnteresseerd naar de uitleg en verbaasden zich over wat de brandweer nog meer inhoudt dan alleen een brand blussen en wat er zich allemaal afspeelt achter de schermen.
Er worden veel vragen gesteld, o.a. over de brandgevaarlijkheid van zonne-panelen en elektrische auto’s. Maar na wat we allemaal gezien en gehoord hebben, zijn we een heel eind gerust gesteld, want de Millse brandweer werkt aan onze veiligheid, samen met diverse andere instanties. Voor meer info zie: www.hobbycentrummill.nl.