De sociale kernteams voor de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert zijn gevormd. Op 14 januari zijn de leden van de drie teams bij elkaar geweest voor een kennismakings- en startbijeenkomst.
In de startfase richten de leden zich vooral op het versterken van de onderlinge samenwerking en de samenwerking met organisaties en partners op het gebied van welzijn en zorg in de drie gemeenten.
Vanuit een sterk netwerk kunnen de leden van de teams het aanbod aan ondersteuning en zorg aan elkaar verbinden. Belangrijk hierbij is dat inwoners zo veel mogelijk zelf de regie houden en dat samen gekeken wordt naar wat er nodig is en wie wat kan doen. Zo ontstaat er een aanpak op maat.
Onderdeel van de startfase is ook het regelen van een aantal randvoorwaarden, zoals de manier van registreren en de telefonische en digitale bereikbaarheid. De drie sociale kernteams zijn voorlopig bereikbaar via het Wmo-loket van de drie gemeenten, via telefoonnummer 0485 - 39 67 83 (elke werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur) of via e-mailadres
Wat is een sociaal kernteam?
Soms lukt het niet om problemen op het gebied van welzijn en zorg zelf of met hulp van de eigen omgeving op te lossen. Er zijn veel vrijwilligers en professionals actief in de maatschappelijke ondersteuning. De sociale kernteams gaan de verbinding vormen tussen al deze schakels.
De gemeenten hebben de sociale kernteams samen met Sociom, Pantein, MEE en ONS welzijn (Grave) opgezet. De leden van de sociale kernteams zijn gevormd vanuit medewerkers van alle deelnemende partijen, zoals maatschappelijk werkers, Wmo-consulenten, sociaal wijkverpleegkundigen, MEE-consulenten en sociaal werkers. Zij brengen hun eigen expertise in, maar werken generalistisch.