Foto: Hen Daams

Onlangs werd door de vrijwilligers van de AlzheimerTelefoon stilgestaan bij het 75.000e telefoongesprek. Deze service voorziet dus duidelijk in een behoefte.

Bij de Alzheimer informatieavond in de herfst in Myllesweerd bleek dat deze telefoon service hier nog niet genoeg bekend was. De SWOM heeft besloten in onze regio daar iets aan te doen.

Website 

Na raadpleging van de website van Stichting Alzheimer Nederland bleek dat vrijwilligers uit het hele land hier al 29 jaar aan het werk zijn om “een luisterend oor” te bieden. Zij zijn 7 dagen per week van 09.00 tot 23.00 uur te bereiken, ook tijdens feestdagen.

Vragen

U kunt met veel vragen zitten. ‘Hoe kan ik mijn man beletten om nog auto te rijden?’ ‘Ik vrees dat mijn vrouw binnenkort naar een verpleeghuis moet, het gaat echt niet meer thuis’. Het leven met dementie valt veel mensen zwaar en roept vaak vragen op. Coördinator van de AlzheimerTelefoon Mariëtte Hofman: “Naast alle online mogelijkheden voor informatie uitwisseling blijft een 1-op-1 gesprek van grote waarde. Mensen bellen soms met een concrete vraag, maar heel vaak ook om even stoom af te blazen, zorgen te uiten of vrijuit te kunnen praten.”

Overzicht

De vrijwilligers die de telefoon beantwoorden zijn zelf ervaringsdeskundigen of deskundigen met een professionele achtergrond. Als geen ander kennen zij de last en raadselen van het omgaan met dementie. “Het geeft veel voldoening om op deze manier te kunnen helpen”, vertelt een van de vrijwilligers. “Een luisterend oor en wat begrip is onmisbaar als je er middenin zit. Ik help graag om het overzicht weer terug te krijgen.”

Pasklaar

Iedereen met zorgen of vragen over dementie mag bellen. De meeste telefoontjes worden gepleegd door kinderen/schoonkinderen van mensen met dementie (ca. 43%), gevolgd door partners van de persoon met dementie. Mariëtte: “Wij merken dat een toenemend aantal mensen over zichzelf belt, bijvoorbeeld mensen die twijfelen of er bij hen sprake zou kunnen zijn van dementie. We hebben misschien niet op álle vragen een pasklaar antwoord, maar denken graag met de beller mee, en als het nodig is verwijzen we door naar een arts of instantie die hen verder kan helpen”. Website www.alzheimer-nederland.nl / www.dementie.nl / AlzheimerTelefoon 0800 - 50 88.