Van 13 t/m 18 maart is het de Week van Zorg en Welzijn. Een mooie gelegenheid om weer eens stil te staan bij het onderwerp Wmo in de gemeente Mill en Sint Hubert.
Wethouder Erik van Daal en coördinator Zorg Mariëlla Bastiaans blikken terug op het afgelopen jaar én geven een doorkijk naar de komende tijd.
Top 5
“In 2016 hebben we kunnen doorbouwen op de fundamenten die we in het overgangsjaar 2015 hadden gelegd”, aldus wethouder Erik van Daal van de gemeente Mill en Sint Hubert. “De nieuwe taken die we als gemeente hebben gekregen op het gebied van zorg, hebben we goed opgepakt en ons inmiddels helemaal eigen gemaakt. Al zeg ik het zelf, maar gelukkig zeg ik het niet alleen! Uit het cliëntervaringsonderzoek (CEO) bleek bijvoorbeeld dat verreweg het grootste gedeelte (94%) van de ondervraagde klanten uit onze gemeente tevreden is over de uitvoering van de Wmo. We waren erg blij met deze resultaten. Ook in vergelijking met de andere gemeenten in Nederland doen we het blijkbaar goed. In een landelijke vergelijking van de uitkomsten van de cliëntervaringsonderzoeken behaalde onze gemeente op een aantal onderdelen zelfs een top 5-notering. En we kregen complimenten van onder andere de FNV voor ons huishoudelijke hulp-beleid.”
Op de goede weg
Over het jaar 2016 is bij de gemeente welgeteld 1 klacht binnen gekomen over de Wmo. Erik van Daal: “Dat is er nog altijd 1 te veel natuurlijk, maar uit de onderzoeken en uit reacties die we rechtstreeks van inwoners krijgen, of van de Adviesraad Sociaal Domein, kunnen we de bevestiging halen dat we op de goede weg zijn. Al willen we als lerende organisatie natuurlijk altijd kijken naar wat er beter kan.”
Mariëlla Bastiaans, coördinator zorg, vult aan: “Om nog beter te kunnen monitoren hoe onze dienstverlening wordt ervaren, zijn we bezig met een andere manier van onderzoeken. Naast het jaarlijkse schriftelijke onderzoek, worden inwoners die zich bij de gemeente hebben gemeld met een hulpvraag in het kader van de Wmo telefonisch benaderd voor een enquête door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Zo kunnen we al eerder de uitkomsten betrekken bij het verbeteren van de uitvoering. En we bellen mensen een paar maanden na het gesprek om te vragen hoe het nu gaat.”
Maatregelen voor verbetering
Waar inwoners minder tevreden over waren, was bijvoorbeeld de eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen als begeleiding, kortdurend verblijf en dagbesteding. Doordat de hoogte van de eigen bijdrage gebaseerd was op een gemiddelde, viel het bedrag voor mensen die er maar weinig gebruik van maakten, onevenredig hoog uit. Erik van Daal: “We kregen signalen dat mensen door de hoogte van de eigen bijdrage afzagen van zorg of begeleiding die zij juist goed konden gebruiken. In goed overleg met de adviesraden sociaal domein in het Land van Cuijk hebben we samen met de andere gemeenten in het Land van Cuijk maatregelen genomen om de eigen bijdrage voor begeleiding, kortdurend verblijf en dagbesteding per 1 januari 2017 te verlagen.”
Dichtbij huis
“Aan het einde van 2017 kunnen we hopelijk terugkijken op een jaar waarin we veel mooie ontwikkelingen tot volle bloei hebben zien komen. Het sociaal kernteam van Mill en Sint Hubert is in 2016 gestart en zal in 2017 nog meer gaan betekenen voor inwoners en professionals. De medewerkers van het team beginnen al bekende gezichten te worden in het Millse. Zij kijken niet alleen vanuit de Wmo, maar juist heel breed en kunnen zo voor mensen echt het verschil maken.”
“Verder gebeurt er in de dorpen ook veel goeds op het gebied van zorg en welzijn, bijvoorbeeld door middel van huiskamerprojecten en zorgcoöperaties. Dichtbij huis, door de mensen zelf. Ik zie dat mensen er echt de schouders onder willen steken. Fantastisch om te zien hoeveel energie mensen in deze lokale initiatieven stoppen, maar ook eruit halen. We kunnen wel spreken van een olievlekwerking, want er haken steeds meer mensen en ook lokale ondernemers belangeloos aan. Dit is waar een kleine gemeenschap groot in kan zijn!”