Door Toon Hermsen - Zoals ik al eerder in deze krant schreef draaien eigenaars van een defibrillator vanaf dit jaar niet langer op voor de kosten na een inzet.
Zij kunnen de rekening voor het gebruiksklaar maken van het reanimatie-apparaat rechtstreeks indienen bij de ambulancedienst. Daarnaast heeft RAV Brabant Midden West Noord aan alle gemeentes een eenmalige tegemoetkoming van 10.000 euro aangeboden voor het vervangen, onderhouden of uitbreiden van het AED netwerk. Ook de gemeente Mill en Sint Hubert heeft aangegeven hier gebruik van te willen maken.
Defibrillatoren of AED's hangen op duizenden plaatsen in Nederland, bijvoorbeeld op scholen, in bedrijven en winkels en ook steeds meer in woonwijken. Als zo'n stroomstootapparaat is ingezet om de hartslag van een slachtoffer weer op gang te brengen, moeten daarna onder meer de elektroden worden vervangen.
Te declareren kosten zijn:
- vervangen van de elektrodenpads;
- het uitlezen van de AED;
- batterij als deze elke keer na inzet van de AED vervangen moet worden;
- gebruiksklaar maken van de AED.
De eigenaar van een AED kan een factuur indienen bij de RAV Brabant Midden West Noord per mail:
RAV Brabant Midden West Noord
Gruttostraat 14
5212 VM Den Bosch
De factuur moet de volgende informatie bevatten:
- gegevens AED-eigenaar (naam, adres, bankrekening, etc.);
- datum en tijdstip waarop de AED gebruikt is;
- adres waar de AED gebruikt is;
- omschrijving van de gemaakte kosten;
- eventuele nota’s derden om de AED gebruiksklaar te maken dienen bijgevoegd te worden;
- referentie RAV BMWN 2017015.
Na binnenkomst zal de factuur in behandeling worden genomen en indien akkoord wordt het bedrag binnen 30 dagen overgemaakt.
Voor vragen over de regeling kunt u contact opnemen met Mw. Marjolein Mast via